Cevap :
Günümüzün türk ve dünya edebiyatında hayal gücü ön plana çıkarılarak yazılmış fantastik ve bilim kurgu kitaplarının listesi
Fantastik kurgu, hayal gücüyle yaratılan, gerçeküstü olay ve durumlara yönelen
bir türdür. Sınır tanımayan bir hayal gücünün ürünü olan fantastik kurgular, edebî
yetenekle düş gücünün sentezlenmesi sonucu ortaya çıkar. Dünya edebiyatlarında uzun
yıllar boyunca bir edebiyat türü olarak kabul edilmeyen fantastik kurgu, 20. yüzyılda
asıl kimliğine kavuşmuştur. Fantastik kurgularda olaylar tamamen yazara ait bir
dünyada şekillenir. Bu eserlerde, itibarî dünya sadece fantastik unsurlar kullanılarak
oluşturulmaz. Zaman, mekân, şahıs kadrosu, anlatıcı, anlatım yöntemleri ve bakış açısı
gibi temel malzemeler de fantastik ortamın kurulmasında bütünleyici bir görev üstlenir.
Dolayısıyla fantastik kurgu bir bütün çalışması olarak karşımıza çıkar.
Son yıllarda geniş bir okur kitlesine kavuşan bu türün edebî nitelikler kazanması,
edebiyat araştırmacılarının da dikkatini çekmiştir. Sonuçta, bu kurgular edebî bir tür
olarak kabul edilmiş, çeşitli incelemelere tâbi tutulmuştur.
Olayları belirli bir mekâna ve zamana bağlamadan, şahıs kadrosunu
olabildiğince farklı kılarak evrenselliğe ulaşma düşüncesiyle yazılan bu eserler,
düşsü ve büyülü gerçekliğin zemininde oluşur. Ancak fantastik kurgunun düşsü ve
büyülü gerçeklikten ayrılan yönleri de vardır.
Fantastik kurguları, düşsü ve büyülü gerçekliği tezimde temele almamın sebebi,
konuyu akademik bir ortamda çalışma ve açıklığa kavuşturma düşüncesidir.
Bu konuyu çalışmaya başlamadan önce kapsamlı bir araştırma yaptım. Fantastik
konusunda çalışan ya da fantastik unsurları eserlerinde kullanan yazarların ve
araştırmacıların eserlerine ulaştım. Tez konusuyla ilgili bilgi toplama aşamasında hem
Türk Edebiyatının hem de dünya edebiyatlarının önemli fantastik kurgu yazarlarını ve
eserlerini tanıma fırsatı buldum. Fantastik kurgunun teorisini oluşturmaya çalışan
kitapları ve makaleleri ayrıntılı bir şekilde inceleyerek bir senteze ulaşmaya çalıştım.
Ancak fantastik kurguların sayıca çok fazla olması sebebiyle, tespit ettiğim eserlerin
tümünü okuma ve inceleme fırsatını bulamadım.
İlk bölümde gerçeklik ve kurmaca konusunu açıklarken roman ve hikâyeleri
temele aldım. Roman ve hikâyenin gerçekliğini etkileyen hususlara dikkat çekmeye
çalıştım. Çalışmanın birinci bölümünde düşsü gerçekliğin ve fantastiğin teorisini iv
oluştururken yaptığım incelemeler, ikinci bölümde eser incelemelerinde faydalı bir
zemin oluşturdu.
Düşsü gerçekçilik ve büyülü gerçekçilik kavramlarını işledikten sonra fantastiği
tanımlamaya çalıştım. Tanım kısmında çeşitli ansiklopedilerden, sözlüklerden ve
makalelerden yararlandım. Türün ayrıntılı açıklamalarında fantastik teorisi kuran
birtakım eserler de bana kaynaklık etti. Fantastik türün bilimkurgu, masal, polisiye,
ütopya, gotik, destan, efsane ve mitolojiden farkını özetle anlatmaya çalıştım. Bu
kurgulara neden ihtiyaç duyulduğunu, insanların fantastik kurguya olan yoğun ilgisinin
sebebini ‘Neden Fantastik Kurgu?’ bölümünde açıklamaya çalıştım. Fantastiğin
tarihçesini verirken önce genel bir değerlendirme yaptım, ardından dünya
edebiyatlarında ve Türk Edebiyatında yer alan fantastik eserleri kısaca tanıtmaya
çalıştım. Kurgunun temel özelliklerini ayrı bir bölümde verdikten sonra türün çeşitleri
üzerine yapılan çeşitli sınıflandırmalar hakkında bilgi verdim.
Çalışmanın ikinci bölümünde, bütün bu teorilerden hareketle Nazlı Eray’ın
romanlarını inceledim. Eray’ın, düşsü ve büyülü dünyayı nasıl oluşturduğunu, fantastik
unsurları hangi durumlarda kullandığını tespit etmeye çalıştım. Bu çalışma için yazarın
bütün romanlarını temele aldım. Önce romanların olay örgülerini çıkardım, ardından
romanlardaki fantastik unsurlara kısaca değindikten sonra birtakım sınıflamalar yaptım.
Bu sınıflandırmalarda şu başlıkları kullandım:
Zamanda yer alan fantastik unsurlar, mekânda yer alan fantastik unsurlar,
değişme, başkalaşma, kişilik bölünmesi, yolculuk, iki dünya arasındaki geçişlilik,
farklı alanlar arası geçişlilik, cinsellik ve cinselliğe bağlı fantastik ögeler, insan dışı
varlıkların kişileştirilmesi, illüzyon ve olağanüstü.
Ancak düşsü gerçekliği ve büyülü gerçekliği Türkçede anlamlandırmada ve
kavram alanını belirtmede güçlüklerle karşılaştım. Fantastik kurgu, düşsü gerçeklik
ve büyülü gerçeklik terimlerinin henüz tam anlamıyla açıklığa kavuşmadığı günümüz
edebiyat ortamında bu kelimelerin kavram alanlarını belirlemek bir hayli zor oldu.
Özellikle bilimkurgunun, polisiyenin, ütopik ve gotik eserlerin fantastik eserlerle çok
yakın nitelikler taşıması ve eserlerde iç içe geçmiş olması, tespit her eser hakkında
ayrı bir araştırma gerektirdi.