Cevap :

Cevap:

merhaba:)

Açıklama:

Tragedya (Trajedi)

• Kökeni Eski Yunan edebiyatına dayanır. Klasisizm akımının tiyatro türüdür.

• Seyircilerin korku, acıma gibi duygularının coşturulması ile kötü tutkularından arındırılması sağlanır. (katharsis)

• Konu olarak tarih ve mitoloji seçilir. Kişiler seçkin kişiler, tanrılar, tanrıçalardır.

• Dil olarak mükemmele yakın bir dil kullanılmaya özen gösterilmiştir.

• Eserlerde üç birlik kuralına uyulur. (Üç birlik kuralı, aynı olayın aynı mekânda ve aynı zamanda gerçekleşmesidir.)

• Olayın yirmi dört saat içinde geçmesi gerekmektedir.

• Teorisini Aristo Poetika isimli eserinde yapmıştır.

• En önemli temsilcileri Racine ve Corneile’dir.

2. Komedya

• Köken olarak eski Yunan edebiyatına dayanır.

• Kişilerin, olayların komik unsurlarla anlatılması esasına dayanır.

• Komedyalar da üç birlik kuralına göre yazılmıştır.

• Kişiler günlük hayatta yer alan sıradan kişilerdir.

• Dil kaba, yer yer argo ifadelerle doludur.

Komedya Çeşitleri

Karakter Komedyası: Her yerde rastlanan insan kusurlarını anlatır. (Moliere- Cimri)

Töre Komedyası: Toplumun bozuk yönlerini hicveden komedyadır. (Şinasi- Şair Komedyası, Moliere)

Entrika Komedyası: Güldürü amacıyla yazılan ve şaşırtıcı tesadüflere yer verilen komedyalardır.

3. Dram:

• Gülünç durumları, acıklı olaylarla, ince ve güzel olaylarla iç içe anlatan tiyatro türüdür. 18. yy.’ın sonlarında romantizmle ortaya çıkmıştır.

• Dram tiyatrosunda kişiler toplumun her tabakasından olabilir. Soylular, halk, dilenciler hep iç içedir.

• Üç birlik kuralına uyulmaz.

• Acıklı, gülünç, güzel ya da çirkin özellik taşıya her olay dramın konusu olabilir.

• En önemli temsilcisi Shakespeare’dir.

4. Melodram:

• XVIII. yy’da Fransa’da yaygınlık kazanmıştır.

• Müzikal arka planla beraber düz konuşmanın da kullanıldığı oyunlardır.

• Gilbert de Pixécourt ortaya çıkarttı.

• Trajedinin yozlaşmış halidir.

• Beden kullanılır. Pandomime ait ögeler vardır.

• Devrimci bir ruha sahiptir.

• Birey önemlidir. Fransız İhtilali’nin ruhunu yansıtır.

5. Epik Tiyatro:

• Siyasal amaçlıdır. Bertolt Brecht kurmuştur.

• Marksist özellik gösterir.

• Göstermecidir. Seyirciyi de oyuna katar.

• Önemli olan seyircinin sorunları sorgulamasıdır.

• Yabancılaştırma estetiği kullanılır.

• Sebep-sonuç ilişkisi yoktur.

• Projeksiyon ve film makinası gibi gereçlerden yararlanılır.

6. Absürt Tiyatro:

• II. Dünya Savaşı’ndan sonra ortaya çıkmıştır.

• Saçmalık ön plandadır.

• Umutsuzluk havası bu tiyatronun doğmasına sebep olmuştur.

• Yaşamın aykırılığı, umutsuzluk, ölümler, kurtuluş umudu, parçalanmışlık genel temalardır.

• Nedensellik ve mantık yoktur.

• İletişimsizlik ve yabancılaşma ön plandadır.

• Karşı-tiyatro/oyun/kahraman

• öykü yoktur.

• Samuel Beckett, Arthur Adamov, Jean Genet, Jean Tarieu