Cevap :
Cevap:
düşüncesi vardır.
• İki dönemin şiirleri ve şiir anlayışı da birbirinden çok farklıdır. Tanzimatçılar, Divan edebiyatı nazım biçimlerini kullanarak vatan, hak, kanun, medeniyet, hürriyet, adalet gibi siyasi ve sosyal konuları işlemişlerdir. Servet-i Fünuncular eski nazım biçimlerini tümüyle bırakmış, serbest müstezatın yanı sıra Fransız edebiyatından alınan sone, terzarima gibi nazım biçimlerini kullanmışlardır. Şiirlerinde işledikleri başlıca temalar aşk, doğa, üzüntü, umutsuzluktur.
• Tanzimat edebiyatında tiyatro önemli bir yer tutar. Tanzimat yazarları tiyatroyu, toplumu eğitmenin ve yönlendirmenin bir aracı olarak görmüşler, çok sayıda oyun yazmışlardır. Bu oyunlarda halka seslenmek amacıyla sade bir dil kullanmışlardır.
• Servet-i Fünuncular, tiyatro türünü ihmal etmiş, ikinci plana atmış, bu türle pek ilgilenmemişlerdir.
• Tanzimatçılarda toplumcu bir sanat anlayışı vardır. Onlar Batı’dan aldıkları kavram ve görüşleri halka aktarmaya çalışmışlar; bunun için de dilin sade olması gerektiği düşüncesini benimsemişlerdir. Şiirde kullandıkları dil ağırdır; nesir türündeki eserlerinde sade bir dil kullanmaya çalışmışlardır.
• Servet-i Fünuncuların topluma yönelik bir hedefleri yoktur; sanat anlayışları bireycidir. Servet-i Fünuncular hem şiirde hem de romanda süslü, sanatlı, ağır bir dil kullanmışlardır. Onlar seçkin bir zümre için eser vermişlerdir.
• Tanzimat edebiyatının ilk dönem sanatçıları genel olarak romantizm akımından etkilenmişlerdir. Tanzimat edebiyatının ikinci döneminde şiirde romantizm, romanda ise realizm akımının etkileri görülür.
• Servet-i Fünun edebiyatında roman ve hikâyede realizm ve natüralizm akımlarının; şiirde ise sembolizm ve parnasizm akımlarının etkisi vardır.
• Tanzimat dönemi yazarları anlatım sırasında öznel davranır, taraf tutar, kişiliğini gizlemez. Okura öğüt verir, yol gösterir; olayın akışına müdahale eder, konu ile ilgisi olmayan gereksiz ayrıntılara girer.
• Anlatılanlar çoğu zaman masal karakteri taşır. Roman ve hikâyelerde, sözlü edebiyat ürünleri olan halk hikâyesi ve masalın etkileri görülür.
• Servet-i Fünun dönemindeki roman ve hikâyeler teknik yönden oldukça başarılıdır. Yazar, kişiliğini gizler, kesinlikle olaya karışmaz, taraf tutmaz. Psikolojik tahliller ve tasvirler başarılıdır.
• Tanzimat dönemi eserlerinde olay ön plana çıkar. Servet-i Fünun’da ise tasvir ve tahlillere de önem verilir.
Etiketler:Tanzimat ile Serveti Fünun karşılaştırma
Diğer Konular
Zamir “N”Si
Mitoloji Sözlüğü (H-İ-J) Harfleri
Romantizm Edebiyat Akımı, Özellikleri, Temsilcileri
Realizm (Gerçekçilik) Akımı Ve Özellikleri
Eleştirel Gerçekçilik Üzerine
Türk Kültürünü Hangi Renkler Anlatır?
Siteiçinde Ara
Nedir?
Don Kişot Roman Özeti – Cervantes
İki Şehrin Hikayesi Özeti – Charles Dickens
Kuyucaklı Yusuf Romanı – Sabahattin Ali
Turkedebiyati.OrgSite İçi SeçkiTürk Dili ve EdebiyatıTürkçe Dil Bilgisi KonularıGizlilik Politikası – Hizmet Sözleşmesiİletişim
Güncel – Türk Dili Ve Edebiyatı
Hacı Bayramı Veli
Don Kişot Roman Özeti – Cervantes
İki Şehrin Hikayesi Özeti – Charles Dickens
Kuyucaklı Yusuf Romanı – Sabahattin Ali
Dede Korkut Hikayelerinin Özeti
Dede Korkut Hikayeleri ve Özellikleri
Türk Edebiyatında İlkler
Fiiller (Eylemler)
Fiilimsiler (Eylemsiler) Türleri, Özellikleri
Etiket Bulutu
AntolojiBir Yazım KuralıDers VideolarıEğitim-ÖğretimGenelGünün Atasözü-DeyimiKimdir?KitapMakaleNedir?Soru BankasıSunu-SlaytSınavTerimler SözlüğüTürk Dili ve EdebiyatıTürkçesi VarkenZümre Tutanakları
Türk Dili ve Edebiyatı - Turkedebiyati.org
Copyright © 2007 - 2022 | turkedebiyati.org, Türk Dili ve Edebiyatı alanında bilgi ve belge paylaşımı yapılan amatör bir eğitim sitesidir. Ziyaretçi profili olarak Türk Dili ve Edebiyatı öğretmenlerini, Türkçe öğretmenlerini, ortaokul ve ortaöğretim (lise) öğrencilerini; Türkçeye ve edebiyata ilgi duyan herkesi hedeflemektedir.
Türk Dili Ve Edebiyatı Copyright © 2022. | 2007 ©Turkedebiyati.Org - Türk Dili Ve Edebiyatı Dersleri Kaynak Eğitim Sitesi