39. Abdülhak Hamit Tarhan'ın, eşinin ölümü üzerine yazdığı Mak- ber, uzun bir bireysel yaşantı şiiridir. Hamitin burada sadece üslubu değil; ölüm, yaşam, Tanrı, akıl, kader konularını ele alış tarzı da yenidir. Eskilerin bu tür konularda aldıkları tavri din ve gelenek belirler. Felsefi bir düşünceye sahip olan Hâmit, bu sorunlarla sanki ilk defa kendisi karşılaşıyormuş gibi davranır. Eskiler ölüm karşısında susar. Hâmit feryat eder, tepinir; Tan- ri'yı yeri göğü sorguya çeker. Tiyatrolarına varıncaya kadar Hâmit'in bütün yapıtlarında inançlarını kaybetmiş, duygu ve düşünce anarşisi içinde bocalayan insanlar görülür. Şair, eski edebiyatın kalıplarının bütünüyle dışına çıkar. Bu parçada aşağıdaki sorulardan hangisinin cevabı yok- tur? A) Abdülhak Hâmit Tarhan'ın ölüm karşısında aldığı tavır es- kilerden farklı mıdır? B) Makber nasıl bir şiirdir? C) Abdülhak Hâmit Tarhan, Makber şiirini hangi yöntemle ele almıştır? D) Abdülhak Hâmit Tarhan, sorunları hangi yöntemle ele alır, çözümlemeye çalışır? Abdülhak Hâmit Tarhan'ın Tanzimat şiirine getirdiği yenilik- ler nelerdir? ​