Cevap :
lhan Berk (d. 18 Kasım 1918 - ö. 28 Ağustos 2008)[1] Türk şair.
Balıkesir Necatibey Öğretmen Okulu'ndan mezun olmuş, Espiye'de iki yıl ilkokul öğretmenliğinden sonra Ankara Gazi Eğitim Enstitüsü'ne girdi. Enstitünün Fransızca bölümünden mezun (1944) olan Berk, 1945-1955 yılları arasında Zonguldak, Samsun ve Kırşehir'de ortaokul ve liselerde Fransızca öğretmenliği yaptı. 1956 yılından itibaren on üç yıl boyunca Ankara'da T.C. Ziraat Bankası'nın Yayın Bürosu'nda çevirmenlik yaptı.
Bu süre içinde modern dünya şiirinin iki büyük şairi sayılan Arthur Rimbaud ve Ezra Pound'un şiirlerini çevirerek kitaplaştırdı. Bu tarihten sonra kendini tümüyle yazmaya verdi ve bir anlatı kitabı dışında, yalnız şiir ve şiire ilişkin yazılar yazdı. Kül adlı kitabıyla 1979 yılında Türk Dil Kurumu ve İstanbul kitabı ile de 1980 yılında Behçet Necatigil Şiir Ödüllerini kazandı. 1983'de Deniz Eskisi adlı kitabıyla, Yedi Tepe şiir Armağını'nın 1988'de de Güzel Irmak adlı kitabıyla Sedat Simavi Edebiyat Ödülü'nü (F. Edgü ile) aldı. 28 Ağustos 2008 tarihinde Bodrum'da 90 yaşında vefat etti.
lhan Berk, ilk şiirlerini Manisa Halkevi'nin dergisi Uyanış'ta yayımlamıştır (1935). Berk, 19 yaşındayken Güneşi Yakanların Selâmı adıyla kitaplaştırdığı bu şiirlerinde "hece vezni" kullanmakta ve o dönemin şiir anlayışına özgü bir karamsarlık taşımaktadır. "Sonsuzluk", "kızıl", "hulya", "ateş" en sevdiği sözcükler olarak görünmektedir. Sembolist şiirden esinlenilmiş izlenimi veren imgeler yapmayı sevmektedir: "Bir karanlık gecenin masmavi seherinde / Kızıl başörtünle gül yüzlü bahçede görün".
Dil anlayışı da henüz döneminden kopamamıştır ki, bunu da 19 yaşındaki bir şair adayı için doğal karşılamak gerekmektedir: "Kıpkızıl hulyalı bir renge yükselmeden gün / Bir devrin neşesini taşımakta yüzün". Berk'in ilk kitabına adını veren şiirinin son kıtası da şöyledir: "Neler, neler beklenmez nihayetsiz bir yerden / Güneşi içelim mor şafaklar gecesinden / Selâm! Sonsuzluklara, hasret gönüllerden / Selâm, güneşe, göğü yakanlar bahçesinden!".
İlhan Berk, daha sonra 1940'lara doğru Yeni Edebiyat anlayışı içinde yer almış, Servet-i Fünun (Uyanış), Ses, Yığın, Yeryüzü, Kaynak gibi dergilerde yazmıştır. Türk şiirinin en deneyci şairlerinden biri olan İlhan Berk, durmadan yatak değiştirerek, ama bazı sorunsallara hep bağlı kalarak şiirini günümüze kadar eskitmeden getirmeyi başarmıştır.
“Yazmak mutsuzluktur, mutlu insan yazmaz.
bu yeryüzünü olduğu gibi görmeme engel olan
ve bana bu yeryüzünü cehennem eden
bu yazmak eyleminden kurtulduğum,
mutlu olduğum bir tek şey var: resim yapmak.”
İlhan Berk
- İlhan Berk'in bağlı olduğu gelenek nedir?
İlhan Berk şiir yazdığı ilk dönemlerde Toplumcu Gerçekçi Dönem'in etkisindedir. Bu dönemde yazdığı şiirler, Türk şiirinin geleneksel tarzıyla harmanlanmıştır. İstanbul, İstanbul Kitabı, Günaydın Yeryüzü, Türkiye Şarkısı ve Köroğlu adlı eserlerini geleneksel bir üslupla kaleme almıştır.
İlhan Berk İkinci Yeni Dönem'in etkisiyle geleneksel tarzdan tamamen uzaklaşmıştır.
- İlhan Berk'in etkilendiği edebi akımlar nelerdir?
İlhan Berk'i geleneksel tarzdan koparan İkinci Yeni Dönem akımıdır.
İkinci Yeni kuşağı varoluşçuluk, dadaizm, ve sürrealizm edebi akımlarından büyük ölçüde etkilenmiştir. Bu bağlamda İlhan Berk İkinci Yeni Dönem ile bu edebi akımların etkisi altındadır.
- İlhan Berk'in yazdığı edebi türler nelerdir?
İlhan Berk şiir ve düz yazı türünde eserler vermiştir.
- İlhan Berk Şiirleri
- Çok Yaşasın Sayılar
- Güneşi Yakanların Selamı
- Şeyler Kitabı Ev
- İstanbul
- Galata
- Günaydın Yeryüzü
- Dün Dağlarda Dolaştım Evde Yoktum
- Güzel Irmak
- Türkiye Şarkısı
- Pera
- Köroğlu
- Galile Denizi
- Kitaplar Kitabı
- Avluya Düşen Gölge
- Çivi Yazısı
- Otağ
- İstanbul Kitabı
- Delta ve Çocuk
- Mısırkalyoniğne
- Âşıkane
- Taşbaskısı
- Şenlikname
- Atlas
- Deniz Eskisi
- Kül
- İlhan Berk'in düz yazı türünde yazdığı eserler
- El Yazılarına Vuruyor Güneş
- Şifalı Otlar Kitabı
- Bir Uzun Adam
- Poetika
- İnferno
- Logos
- Kanatlı At
- İlhan Berk'in edebi kişiliği
İlhan Berk ilk yazdığı şiirlerinde hece ölçüsü ve kafiye gibi geleneksel kalıplar kullanmış olsa da zamanla serbest şiire yönelmiştir. Soyut şiiri benimseyerek "Şiir anlam için yazılmaz” görüşünü savunmuştur.
İlhan berk hayatı kısa sorusunun cevabı için aşağıdaki linke bakılabilir.
https://eodev.com/gorev/5969782
#team01